Ve tanrı parçacığı bulundu

Ve tanrı parçacığı bulundu

Büyük patlama sonrası maddeye kütle kazandıran parçacıkları araştırıldığı deneyde Tanrı parçacığı olarak da bilinen Higgs bozonunun keşfedildiği kesinlik kazandı.

BİLİM ADAMLARI ARTIK EMİN

CERN yapılan analizlere göre geçen yıl bulunan parçacığın higgs bozonu olduğunu açıkladı. Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi (CERN) bilim adamları, 2012'de elde edilen verilerin incelenmesi sonucu geçen yıl izine rastladıkları parçacığın, yıllardır peşinde oldukları Higgs bozonunun bir türü olduğunu keşfettiklerini belirtti. Bilim adamları, Tanrı parçacığı ve Higgs bozonu olarak da bilinen atomaltı parçacığının varlığından artık emin olduklarını açıkladı.

27 KM'LİK TÜNELDE ÇARPIŞMA

14 milyar yıl önce evrenin doğumuna yol açtığına inanılan Büyük Patlama ortamını yaratmayı amaçlayan 10 milyar dolar tutarındaki deney sırasında proton ışınları, 27 kilometrelik tüneli ışık hızıyla geçerek birbiriyle çarpıştırılıyordu.

Proton ışınlarının birbiriyle büyük bir enerjiyle çarpışması sonucu kozmosun doğasını kavramaya yarayacak yeni parçacıklar görmeyi amaçlayan bilim adamları, çarpışma sırasında özellikle teorik fizikteki kütle mantığının temelini oluşturan veya kara maddenin neden yapıldığını anlamaya yarayacak Higgs parçacığı diye adlandırılan parçacıkların varlığını kanıtlamaya çalışıyordu.

4 Temmuz 2012'de CERN, "Higgs bozonu ile tutarlı" bir parçacığın resmi keşfini açıklamaya yeterli olan "5 sigma" seviyesindeki sinyali doğrulanmıştı. Gerçekten de Higgs bozonunun teorik olarak tüm öngörülen özellikleri taşıyıp taşımadığını ve eğer taşıyorsa Standart Model'in hangi versiyonunu daha çok desteklediği ise ileride yapılacak olan araştırmaların göstereceği belirtilmişti.

ÖNÜMÜZDE DAHA UZUN BİR YOL VAR

Fizikçi Joe Incandela yaptığı açıklamada, "uğraştığımız şeyin Higgs bozonu olduğundan artık eminiz. Ancak bunun ne tip bir Higgs bozonu olduğunu anlamak için önümüzde daha uzun bir yol var" ifadesini kullandı.

MADDELERİN NASIL KÜTLE KAZANDIĞI ARAŞTIRILIYOR

Varlığı uzun zamandan beri tartışılan atomaltı parçacığının, maddelerin nasıl kütle kazandığına açıklık getirmesi bekleniyor. Maddelerin nasıl kütle kazandığı konusu, fiziğin kayıp köşe taşı olarak niteleniyor.

Bilim adamları, geçen yıl Temmuz ayında Higgs bozonunun izine rastladıklarını, ancak varlığından tam olarak emin olmadıklarını açıklamışlardı.

HİGGS PARÇACIĞI TEORİSİ SINANIYOR

Burada araştırılan Büyük Patlama’nın kendisi değil, sonrası. Yanıt aranan asıl soru kütle nedeni nedir, maddeye kütle kazandıran nedir? Bununla ilgili olarak 1960’lı yıllarda Edinburg Üniversitesi teorik fizikçilerinden Peter Higgs’in ortaya koyduğu bir model var. Buna göre Big Bang’den hemen sonra, oluşan ortamda (buna Higgs Alanı deniyor) madde kütle kazanıyor ve maddeye kütle kazandıran da Higgs Parçacığı denen parçacıklar. Teori, kütleyi Higgs Parçacığı’na bağlıyor. Yapılacak deneyle, Big Bang’in kendisi değil ama hemen sonraki ortam oluşturularak. Bu ortamda da Higgs Parçacığı araştırılıyor ve bu teori sınanıyordu.

Resmi İlanlar