Kutuplarda deve fosili bulundu

Kanadalı bilim insanları, modern günümüzde sadece çöllerde yaşadığı bilinen develerin bir zamanlar Kuzey Kutup bölgesinde de yaşadıklarını ortaya çıkardı.Gün ışığına çıkarılan fosiller, dev boyutlardaki develerin 3.5 milyon yıl önce Arktik’te hayat buldu

Kutuplarda deve fosili bulundu

Gün ışığına çıkarılan fosiller, dev boyutlardaki develerin 3.5 milyon yıl önce Arktik’te hayat bulduğunu gösterdi.

Kanadalı bilim insanları, Kuzey Amerika ülkesinin en kuzeyde kalan bölgesi Nunavut’da 3.5 milyon yıl öncesine uzanan deve fosili buldu. Ellesmere Adası’nda ortaya çıkarılan fosilleri inceleyen araştırmacılar, antik çağlarda yaşamış olan develerin günümüzdekilere kıyasla yüzde 30 daha büyük olduğunu belirtti.

Nature Communications dergisinde yayımlanan araştırmaya göre, modern günümüzde yaşayan develer, eski zamanlarda çok daha sıcak olan Arktik’in ormanlık alanlarında yaşamış dev akrabalarından türedi.

LiveScience sitesine konuşan Ottowa’daki Kanada Doğa Müzesi’nden Natalia Rybczynski, “Develerin Arktik’te yaşamış olduğuna dair ilk delile ulaştık... Bu şaşırtıcı bir bulgu çünkü develerin her zaman kurak veya yarı kurak bölgelerde yaşadığına inanırız” dedi.

Camelus genus sınıfına ait olan develerin, 45 milyon yıl öncesini temsil eden Eosen Dönemi’nde Kuzey Amerika’da ortaya çıktığı, daha sonra Alaska ve Rusya arasındaki Bering Boğazı’ndan Avrasya’ya geçtiği düşünülüyor. Çölleri evi olarak kabul eden develerin akrabaları ise lama, alpaka, vikunya ve guanako.

Kanadalı araştırmacılar, 3.5 milyon yıllık kemikleri oluşturan 30 parçanın, devenin incik kemiğine ait olduğunu belirtti. Kemiklerin bulunduğu yer ise develerin Kuzey Amerika’da yaşadıkları sanılan alanı 1.200 kilometre yukarı çekti.

Devenin türünü ve yaşını belirlemek için, araştırmacılar kemiklerde kolajen ölçümleri yaptı. Vücuttaki birçok biyolojik molekülden çok daha uzun süre bozulmadan kalabilen kolajenlerin analizi sonucu, devenin yaklaşık 3.5 milyon yıl önce yaşadığı tespit edildi.

Devenin Arktik’te yaşadığı 3.5 milyon yıl öncesinde, Pliyosen Çağı’nın sıcak evresi yaşanıyordu. Küresel hava sıcaklığının günümüze kıyasla 2-3 derece daha sıcak olduğu dönemde, Kuzey Kutup bölgesinde ise sıcaklık 18 derece daha yüksekti. Kuzey Kutup bölgesinin ormanlarla kaplı olduğu antik dönemlerde, sıcaklığın en düşük -2 derece civarında olduğu düşünülüyor.

Antik devenin tek hörgüçlü develeri andırdığı ancak bugünkülere oranla yüzde 30 daha büyük olduğu belirtildi. Devenin aynı zamanda, kalıntılarının bulunduğu bölgeden 2 bin km ötede yaşamış olan Yukon develerine de benzerlik gösterdiği ifade edildi.