banner372

Platon-Devlet

Platon anne ve babasının yardımıyla Soktates'in öğrencisi olur. Onun fikir ve düşüncelerine  inceler. Sokrates'in düşünceleri sebebiyle idamından sonra Platon Devlet'i yazar.

Devlet Sokrates'in düşüncelerini diyaloglar şeklinde anlattığı kitabıdır. Elinizdeki eserin yallaşık 2500 yıllık bir eser olmasının yanında sizi en çok bugüne uyarlanabilir tespitlerin etkileyeceğini göreceksiniz.

İyi bir devlete giden yolda iyi bir insan ideali de oluşturmasının yanında bence kitabın en önemli kısımlarından biri diyalektik düşünceyi öne çıkarmasıdır. İyi nedir, kötü nedir, herkes her koşulda iyi kalabilir mi, doğru ve yanlış nedir, gibi birçok kavram incelenecek iyi bir devlet için hangilerini yetiştirmemiz gerektiği daha da önemlisi nasıl yetiştirmemiz gerektiği anlatılacaktır. Eğitim sisteminin nasıl olması gerektiğinden, devlet koruyucularının nasıl olması gerektiğine kadar devlet yararı için nasıl insanların seçilmesi gerektiği irdelenmiştir.
Koruyucuların anlatıldığı kısım benim baya dikkatimi çekmişti. Kendilerine ait mülkleri olmaması gerektiği kısmında bir durdum mesela. Ama anlatmak istediği o insanların düşünce yapısının da tamamen devlet yararına olarak şekillendirilmesi  gerektiğiydi. Mutlu olmaları değil işlerini iyi yapmaları önemliydi.

Herkesin kendi işini yapmasının ne kadar önemli olduğundan bahsedilen kısım da beni oldukça etkileyen kısım oldu. Hatta daha ileri gidilerek insan bedeninde bireyin de böyle bir sistem kurması gerektiğinden bahsediyordu.

Müzik ve jimnastiğin edebiyatın, benzetmenin eğitim açısından konumlarından meşhur mağara benzetmesine kadar hayranlık duyarak okudum. Aklıma takılan yerleri uzunca düşündüm bu yüzden okumaya aralar verdim. Sorgulayıp devam ettim. Hala okumadıysanız en kısa zamanda alıp okumanız, yaşadığımız dönemle birlikte değerlendirmeniz dileğiyle... Keyifli okumalar.

Alıntılar
"Onun için çocukları önceden bu beklenmedik duruklara alıştırmalı, dostum. Daha cocukken onlara kanatlar vermeli ki,gereğinde uçup kaçabilsinler." 

"Eğriliğin son kertesi, doğru olmadan doğru 
görünmektir." 

"Müzikte yol değişti mı, devletin anayasası temelinden sarsılır"

"Doğruluk, en 
iyi şeyle en kötü şeyin ortasında, yani haksızlık edip ceza 
görmemekle, haksızlığa uğrayıp öç alamamanın arasın- 
dadır. Bu iki şeyin arasında olan doğruluk iyi bir şeydir 
diye sevilmez: Ona değer verdiren, insanın hep haksızlık 
etmeye gücünün yetmemesidır. Gücü yetseydi, haksızlık b 
etmeyi, haksızlığa uğramayı ortadan kaldırmak için kim- 
seyle anlaşmaya kalkmazdı."

"Demek ki kim ne derse desin, insan ne kadar zorbaysa o kadar da köledir. En kotu insanlara yaranmak isteyen, aşağının bayağısı, kötünün kötüsü olmaz mi?İsteklerini biraz olsun doyuramaz bu adam. Her zaman birçok eksiği vardır; içini toptan gören bir göz için aslında fakirin fakiridir; ömrü boyunca da korkular, kaygılar içinde kıvranır. Zorbanın hali böylece; ezdiği insanların haline benzemiyor mu?"

Platon-Devlet

YORUM EKLE
YORUMLAR
BEKİR USTA
BEKİR USTA - 6 gün Önce

SONUNDA FELSEFEYE'DE EL ATTIN. TEBRİKLER.

Tarık Selim
Tarık Selim - 6 gün Önce

„Kendilerine ait mülkleri olmaması gerektiği kısmında bir durdum mesela“ Yakın zamana kadar her coğrafyada geçerli bir kaideydi bu; Osmanlı’da yeniçeriler son döneme kadar mal sahibi olamadakları gibi evlenmeleri de yasaktı örneğin. Zira vazifesini hakkıyla yapacak asker, öldüğünde kaybedecek hiç bir şeyi olmayan, gözü arakada kalmayacak askerdir. İki mesele var. Bir: ‘...Hatta daha ileri gidilerek insan bedeninde bireyin de böyle bir sistem kurması gerektiğinden bahsediyordu...’ Tersini kastettiniz galiba, devlette de insan bedenine benzer bir sistem kurmayı öğütlüyor olmasın? :D İki: Herkes kendi işini yapacak da, kendi işini kim belirleyecek, kendisi mi yoksa devletin bir organı mı? Mesela Platon köleler ve kadınlar hakkında ne diyor?

ömer kuzey bülbül
ömer kuzey bülbül - 6 gün Önce

kitaptan bir kaç alıntı. devlet kitabında platon mal edinilmeyi aile kurmayı evlenmeyi yasaklayan tabirler kullanmıştır. bütün herşey devletin , devlete ait . çocuklar araziler kadınlar herşey devletin. baba kavramını ortadan kaldırdığı için bu yapı yunan şehir devletleri tarihin tozlu raflarına gömüldü. çünkü kadınlar ortak mal olduğu için çocukların babalarıda dna testi olmadığı için haliyle belli olmuyordu. devletin himayesinde yetişiyordu. uzun uzun hakkında yazılacak bir kitap. binlerce tez üretilebilir ama okadar vakit yok. tekrardan bu kitabı oku derim arkadaşım. biraz yanlış anlamışsın bu kitabı.

banner393